Follow ~mengikut

Sabtu, 29 Mac 2014

ILLUSI..KESEDARAN DAN MASA DEPAN

Duniaku hutan malam berlukar gua...
Aku sekadar merasa tanpa menatap cahaya..
Jauhnya sinar penyuluh hayat
yang memberiku arah bekerja dan berjuang
Betapa penjara malam memisahkan jarak nyata
Dari hidup dan alam yang pernah ku kenal
Dan aku tidak bisa menyaksikan lagi
Selain dari merasa dengan hatiku..

     Sajak yg membawa erti yang tersirat dalam hidup ku..kisah kali aku just nk kongsi pada semua apa yg aku rasa untuk waktux2 yg mendebarkan ini  dan jangka pandangan ku untuk alam yg penuh pancaroba ini..

     Malam itu aku bermimpi bertemu dengan guru tercinta al alim al alamah al musnid al habib umar bin hafidz ketika tu beliau sedang bersila..nmun tidak ia melayan aku..aku sedih lalu ku hampiri dia..lantas dia berkata bertaqwalah kepada allah..aku pun mencium tangannya..

     Malam esoknya aku mimpi lagi bertemu beliau tetapi kali ini beliau sedang makan..lantas semua org datang padanya..setibanya aku dihadapan dia..semua yg hadir terus hilang..kecuali aku beliau dan habib muhammad bin asseggaf..ku hulurkan pisang padanya..lantas habib muhammad yg mencapaikan..al habib x mahu berkata padaku..lantas dia menyampaikan salamnya melalui habib muhammad..

     Malam ketiga aku mimpi lagi tetapi kali ini dia lantas meninggalkan aku..dikirim habib ali jufri mengajar aku bersyahadah..lantas aku jd aneh semua yg ada dengan ku pergi jauh..hanya aku dan habib ali sahaja..seusai talaqqi aku dan habib ali..ada 2 org datang ..dan aku salam habib sebb habib juga hendak meninggalkan aku..rupanya 2 orang td datang membawa kain kaffan untukku..aku pon terus rebah..

     Malam ini aku bermimpi..aku sedang leka di dalam keindahan fantasi mimpi yg buat aku hanyut seketika..dengan keindahan..tibax2 datang suatu makhluk allah beri salam lantas kepala ku direntap keatas seperti mencabut nyawa..aku sakit ..rupanya ia terjadi juga dialam sedar..lantas aku terus bersyahadah.. aku bermonolog dengan aku..dan aku tetap rasa sakt itu dalam sedar aku..bru ku ingat tu sapaan salam dr sang pencipta yg menegurku yg semakin jauh..

     Aku inginkan sebuah kediaman untuk diriku bersendiri..meninggalkan jauh dr semua yg menyakti... aku tetap dengan keingginan sanubari..menghiasi bilik peribadi dengan citarasa sendiri..demi mengadap sang illahi..adakan aku kini diambang penanti..menunggu sahabat yg akan kenalkan aku dengan MATI.. hari ini..aku terasa dinggin..dinggin menanti angin..yg membelai laju rohani ku untuk mengenal apa itu sendiri..

    Bilikku kuharap tidak diganggu..setelah puas kalian mengganggu  emosiku..kini tenangkan aku dengan kalam dr bibirmu..yg ku harap pemberian hati mu bukanlah airmatamu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan