Follow ~mengikut

Jumaat, 20 Januari 2012

jumaat yg bermakna bersama ahli bait(geng rumah)

hari nie merupakan hari yang aku rasa paling sibuk..pagi jam 5 dah bngun g main bola kat suk' syayarat main street scocker..mula main jam 6.25 pagi..hari nie aku mula sedar apa kelebihan main bola dr segi sudut positif..bila aku main bru aku sedar yg aku sedang menyerang satu bala tentera yg betulx2 menjaga maruah nya(gol) dan kerjasama yg dorang tunjukkan..jd aku happy pada pgi hari nie..selesai main bola jam 8.30pagi aku n the geng dalam lebih kurang 80 org duduk tepi padang melepaskan hela nafas yg letih... akh habib faisol menjadi pengerusi hari nie..kemudian kami mendengar sedikit peringatan(tazkirah) dr akh soleh berkaitan dengan akhlak..isi yg menarik lebih kurang mcm nie..nk jd org yg 'tamam' dalam berakhlak contohilah rasulullah.. selesai tazkirah aku n ahli bait balik rumah..sampai rumah aku mnta azmi beli tepung sbb aku nk buat cekodok ikan bilis(lama x makan)hahaha..dia pun pegi beli tp masyaallah punyalah lame sampai aku dah siap nk keluar cari dia...tp x smpat aku sarung sandal dia pun tekan loceng nk masuk rumah...dapat jew tepung aku terus bancuh nmasak ahli bait aku sume kat bilik aku tengah tengok movie "dalam mihrab cinta" kat laptop aku...kami sarapan sambil menonton.. selesai menonton terus siap nk pergi sembahyang jumaat kat masjid al-azhar hussin.. kami siap pakai jubah yg paling spontan sambil bawa camera dslr aku pegi masjid... dalam bas aku punyalah nyenyak tidur tp tidur dalam ketakutan sebb aku dduk kat belakang sekali  kerusi plak licin risau terjatuh ajew ...sampai ajew kat depan jaln menuju universiti al azhar aku pon terus jalan sampai dalam kawasan masjid..ahli bait aku terus masuk masjid tp aku pg ambil wudhu ...jd kami pon terpisah..khutbah yg syeikh sampaikan pon mengenai akhlak serupa macam pg tadi nyew tajuk..aku kata "ehh kebetulan sama" dalam hati jew..jgn ingat lain plak..selesai solat jumaat aku sekali lg mengerjakan solat..tp kali ni namanye lain bkan solat sunat tp solat jenazah...selesai solat aku tunggu ahli bait aku kat dewan luar masjid..akhirnya jumpa...kami berpicture sakan hahaha..selesai ..kami pun singgah ke kedai makan..kami makan khusyairy(makaroni+nasi+kacang kuda+kerak kacang) habis kami semua makn...hahah aku mcm nk mnta lagi tp hahaha(yet dah tara) kmi g mahattoh alhafilaat (stesen bas) sambil tunggu bas yg x sampai 10 minit tu kami tengok ada fakir tidur kat stesen tu sambil berselimut tebal(almaklumlah musim winter lah kate kan,..hahah) adam cakap kat malaysia org mikin x ada mcm nie..aku gelak ajew ..kami naik bus...sekali lagi aku tidur kali nie ok tidur kat sit tengah..jd x takut jatuh..hahah sampai jew destinasi aku naik tremco(van) nk menuju jalan ke rumah aku..tapi sebelum naik tremco tu aku sempat beli limau manis mkan kat dalam nya...sampai kat rumah dah azan asar siap solat an fb jap.. pastu boringx2 aku haliskanlah apew yang kotang bace skang nie...hahahaahaha

Tiada ulasan:

Catat Ulasan