Follow ~mengikut

Selasa, 30 Oktober 2012

HANYA KERANA SONGKOK DAN PENGHINAAN

      Assalamualaikum dan salam satu syahadah..hari ni aku terpanggil rasenye untuk ceritakan keadaan sebenar yang membuatkan aku nak kongsikan cerita perjalanan aku hingga kemesir..

     Bermulanya aku mendapat pendidikan menengah di SMK DATO HAMZAH..sekolah pertama yg aku rasakan hidup dialam remaja..bg aku sekolah ni merupakan sekolah extreme..aku study kat sini dengan keadaan yg sosial lagi time form1. kirenyew huhahuha masih kuat lah, berkawan dengan perempuan tak kenal batas..(bnyak lagi ceritanya)

    Masuknya aku di Form 2..kejahilan masih kuat ..pertengahan tahun bermula kisahnya.mak gondolkan kepala aku sampai botak..sampai ada "tobek@ sulah" aku pon pakai songkok..kebetulan pula saat tu ustazah sedang cari pelajar untuk dibawa ke yayasan restu(tempat penulisan alquran).jd tak lain dn tak bukan aku lah org yg dipilih hanya kerena songkok..


    Tibalah harinya ke YAYASAN RESTU aku hanya seorang wakil dr sekolah aku..sedangkan sekolah lain ada membawa sehingga 4 org peserta..aku boring sebb hanya aku dr tingkatan dua lain semuanya tingkatan3 keatas..dipendekan cerita sampai di yayasan restu ada seorang mamat skema ni ..bnyak betul akakx2 dekat ngan dia..aku pon apa lagi jelouz lah haha(cemburu tak bertempat) aku nk tahu apa lebihnya mamat ni..sekali time nk mula majlis dialah yg buat muqadimah dengan membaca ayat suci al quran...

    Aduhhhhh..aku terpanah dek kemerduan alunan ayat tu sedar tak sedar berkaca dikelopak mata aku.. aku mula sukakan alquran yg pada hakikatnya aku tak pernah pon nk tengok or baca melainkan time mengaji aje...aku pon mula respec dn tahu kenapa akakx2 suke kat dia..dn time tengah jalanx2 lawat pameran aku diterangkan mengenai alquran acheh..saat tu hati aku seperti terpanah dek hidayah..

    Aku mula mendekatkan diri dengan islam..saat tu merupakan saat yg susah untuk aku lupaan.. istiqamah aku berterusan hinggan form 3..aku ciat belajar masuk tingkatan 4 aku mengambik aliran tasawwur.. aku ada lah buat panas  semangat nk kate masuk al azhar..kawan semua beri kepercayaan pada aku

     Tibalah satu hari yang betulx2 aku tak sangka..ada kawan aku bg tau  cikgu ******* ada cakap kat budakx2..ayat dia bg sikit pon aku tak lupa..bunyinya mcm ni "BOLEH KE SI RIDZUAN TU NAK PERGI MESIR BELAJAR PON TAK PANDAI,KELUARGA PON MISKIN" ni antara ayat yg bg aku sangat menghinakan...jd dengan azam aku..lpas spm aku kerja dan sambung study di pondok..kemudia kerja semula..akhirnya aku punya duit sendiri untuk beli tiket ke mesir..aku tak maklumkan dekat sapax2 pon melainkan sebulan sebelum bertolak aku cerita kat kawanx2

      Seminggu sebelum bertolak bru aku bg tau family..dorang terkejut besar...dalam proses beli tiket aku berteima kasih pada pn dalina kerana sudi membantu.. dn akhirnya aku selamat tiba di mesir atas dasr penghinaan cikgu ***** tadi..ada hjrah aku hanyalah kerana songkok.. :) <3 thanks allah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan